Pages

Saturday, July 28, 2012

Thursday, July 26, 2012

betul ke???

aku da penah dapat awek cikgu tapi perangai macam haram... so statement nie betul ke???

Wednesday, July 25, 2012

nikah gantung....


Apa Itu Nikah Gantung?


Nikah gantung (atau dalam Bahasa Arab disebut Nikah Khitbah) sebenarnya bermaksud pernikahan di mana pasangan pengantin tidak duduk serumah dalam satu-satu tempoh yang ditetapkan hasil persetujuan bersama kedua-dua belah pihak. Tanggungjawab pemberian nafkah oleh suami kepada isteri juga diringankan dan boleh dilepaskan.

Dalam kata lain, majlis akad nikah diadakan terlebih dahulu tapi majlis kenduri kahwin (walimatul urus) diadakan kemudian. Penangguhan majlis kenduri kahwin tersebut boleh hingga menjangkau tempoh bertahun-tahun lamanya.

Akan tetapi rukun-rukun perkahwinan seperti biasa perlu diikuti iaitu perlu ada suami, isteri, wali, saksi dan akad (Ijab Qabul). Tidak ketinggalan juga maskahwin pun perlu dibayar. Untuk hantaran boleh ditanggunhkan dulu.

Sebab-sebab biasa nikah gantung ini dibuat adalah seperti:

Suami masih tidak mampu menyara sepenuhnya kos hidup isteri seperti rumah sewa, pakaian dan sebagainya.
Pasangan masih lagi menuntut dan masih belajar.
Belum bersedia memberi komitmen sepenuhnya dalam menunaikan tanggungjawab berumahtangga.
Setelah majlis akad nikah berlangsung, kedua-dua pasangan perlu tinggal secara berasingan sehingga benar-benar bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai suami dan isteri. Pada kebiasaannya pasangan ini akan tinggal di rumah ibubapa masing-masing.

Tujuan utama nikah gantung ini dilakukan ialah bagi mengelakkan berlakunya penzinaan dan kelahiran anak luar nikah. Setelah kedua-dua pasangan ini melalui nikah gantung, mereka boleh bertemu, berdating, dan bermesra. Malah jika melakukan seks pun hingga melahirkan anak ianya tidak salah dan tidak haram. Anak yang mereka lahirkan itu adalah sah hukumnya.

Walaupun mereka nikah gantung, mereka adalah pasangan suami-isteri yang sah di sisi agama Islam dan undang-undang Kerajaan Malaysia.

Dari sini anda dapat lihat bahawa kesucian institusi kekeluargaan itu dapat terus dipelahara. Si gadis yang hamil dalam tempoh nikah gantung tidak perlu berasa panik dan gerun oleh kerana anak yang dikandung adalah sah. Dengan ini kes-kes dan isu pembuangan bayi tidak akan berlaku.

Di sinilah anda boleh lihat bahawa ajaran Islam itu amatlah mudah dan mampu meringankan umatnya dalam menjalani kehidupan seharian.

Semoga dengan perkongsian ini memberi manfaat buat anda.

FAKTA: Kebanyakan umat Islam kurang mempunyai kefahaman mengenai Nikah Khitbah dan takut mengambil risiko. Sama-sama kita semarakkan ilmu agama semoga kita sentiasa mendapat kefahaman :)

Link Mengenai Nikah Khitbah oleh Ustaz Azhar Idrus: (http://www.youtube.com/watch?v=-JvpNrNp3aA)

SEBARKAN... ♥

Wednesday, July 18, 2012

revolusi kereta batman.... =D


kredit kepada : http://www.facebook.com/downshiftaus

Monday, July 9, 2012

ampunkan aku...

semoga aku cepat carik pengganti....



Redup matamu memandang wajahku
Jangan menangis
Memang benar dulu kunci hatiku
Ada padamu ooo

Aku kembali dimatamu kini
Bukan kerana kamu
Bukan niatku melara hatimu
Usah khuatir

Jika hariku melukai hati
Maafku pohon abadi
Kini dihatiku satu puteri
Yang pasti bukannya kamu oooo

Ampunkan aku
Seandainya engkau menangis lagi
Ampunkan aku
Memang aku bukan lelaki dulu
Ampunkan aku
Seandainya engkau masih merindu
Ampunkan aku
Mendung ini pasti akan berlalu

Redup matamu memandang wajahku
Jangan menangis
Kita lewati saat kau dan aku
Leka menari

Ampunkan aku
Seandainya engkau menangis lagi
Ampunkan aku
Memang aku bukan lelaki dulu
Ampunkan aku
Seandainya engkau masih merindu
Ampunkan aku
Mendung ini pasti akan berlalu

Ampunkan aku
Seandainya engkau menangis lagi
Ampunkan aku
Memang aku bukan lelaki dulu
Ampunkan aku
Seandainya engkau masih merindu
Ampunkan aku
Mendung ini pasti akan berlalu

Ampunkan aku

norkia...

lame giller tak dengar lagu nie... lagu top mase skolah menengah... hahaha... =p



Norkia... penantian kita
Oh Norkia... percintaan kita

Walaupun dugaan yang melanda
Tak kira di mana penghujungnya
Kan kita tempuhi segala
Demi cinta suci

Walaupun mengalir airmata
Kerana ada orang ketiga
Namun jiwa tetap sama (sama)
Berdua (berdua)

Engkau bagai permata
Menghias jiwa oh Norkia
Dan kau bagai kejora
Segar di taman yang indah

Tak mungkin kan berubah
Kasih yang tercipta
Tak mungkin kan berulang
Luka yang mencengkam

Kerna engkau segala-galanya
Tak usah lagi memikirkannya
Cintaku hanya untukmu
Pada Norkia

Sunday, July 8, 2012

the amazing spider man review....

disebabkan tadi klas abis awal... aku pown bercadang nak pegi usha citer the amazing spider man... ramai orang kate best so tergerak la ati aku nak pegi tengok citer nie...


pegi wangsawalk cun-cun dapat tiket pukul 1.45 (tak de la aku tunggu lame sangat) sementara nak tunggu citer nie mule... aku pown layan la dulu A&W memang syok weh... layan float rut beer... terbaik.... eh... kembali kepada citer asal... keseluruhan citer nie ok la... 4 bintang aku kasi... plot citer terlalu panjang... tapi yang nie lain sket dari citer katun dia... sebab still kene pakai sut... yang katun punye dia nak jadi spiderman pakai jam aje (mungkin canggih sangat jadi pihak produser tak mampu nak wat) hahahaha...


jalan cerita dia lebih kurang macam cerita spider man yang asal gak... cume ade kelainan sket la... mungkin lagi syok kalo usha 3D... aku tengok biase punye aje... malas nak tengok yang 3D da la mahal... hahahaha... tapi keseluruhannya memang ok la citer nie.. tak rugi kalo korang sume nak pegi tengok... memang aku cadangkan tengok citer nie... disebabkan plot cerita yang telalu banyak... jadi citer nie memang lame la... nak dekat 3 jam gak aku kat dalam wayang tu tadi... nasib baik citer dia best... huhuhuh... kepada yang belum tengok... pegi la layan... memang terbaik cite nie...

Saturday, July 7, 2012

TT dataran shah alam 06072012


bapok....


hakikat kehidupan....


TT morib satria crew club 01072012....